Kontakt
    7 smilende menn

    Lean-sertifisering gir merverdi for kundene

    – Vi har blitt enda mer effektive i byggeprosjektene vi leder. Det kommer både oss og kundene til gode.

    9 måneder etter at alle ansatte i Lag Entreprenør fikk opplæring og sertifisering i Lean, er daglig leder Lars Petter Sjøvold klokkeklar på at det var en god investering. 

    Vi har blitt bedre til å planlegge og til å kommunisere med de andre aktørene i byggeprosjektene, og det gjør at vi blir mer produktive. 

    fire menn prater sammen

    Godt samarbeid under opplæringen

    Nye vaner

    May Britt Fløttum i Kurante og Sissel Lundeby i LeanTech fikk oppdraget med å gjennomføre Lean-opplæringen på alle de ansatte i Lag. De har mange års erfaring i å jobbe med Lean, og har også jobbet med oss i Lag tidligere. 

    Fokuset i Lean er verdiskapning for kunden, forteller May Britt. Skal vi klare å skape det, må vi ha gode arbeidsprosesser og lære av de feilene vi gjør. 

    Og det høres kanskje enkelt ut – men det å endre gamle vaner og skape nye kan være krevende. 

    Derfor kastet vi de som ville ta svart belte i Lean ut på dypt vann, smiler May Britt. 

    Den første oppgaven kursdeltakerne fikk, var nemlig å spare 1,5 millioner kroner. Deltakerne ble delt inn i 3 grupper, som alle skulle finne gevinstrealisering for minst 500 000 kroner. 

    Det var et krav for å bestå eksamen, det, forteller May Britt, og skryter av kursdeltakerne. De var virkelig en fantastisk gjeng; så nysgjerrige og vennlige og oppmerksomme. 

    May Britt peker også på viktigheten av at initiativet bak Lean-opplæringen kom fra toppen av selskapet. 

    Lag har en leder som skjønner at han må investere i kompetansen til folkene sine. 

    mange menn står foran en hvit skjerm

    Gule, grønne og svarte belter

    Lars Petter har selv vært gjennom en Lean-sertifisering, og han er ikke i tvil om at det vil gavne de ansatte og Lag. 

    På store byggeprosjekt er det mange ulike selskaper som jobber sammen for å få et godt sluttresultat. Når vi jobber etter Lean-metodikken, er vi med og ansvarliggjør alle aktørene, sier han. 

    Rent praktisk betyr det at anleggslederen gjennomfører møter med alle underentreprenørene på byggeprosjektet hvor de går gjennom framdriften. Framdriftsplanen henger lett tilgjengelig for alle som er innom anleggskontoret. 

    stor plakat med mange lapper i ulike farger

    Vi tror dette gjør byggeprosessen både raskere og bedre; også på mindre prosjekter, sier Lars Petter. Det å synliggjøre hvordan de ulike fagene ligger an, gjør det enkelt å se hvilke arbeidsoppgaver som kan flyttes frem i tid, og hvordan vi eventuelt må planlegge hvis noe er forsinket.

    Brorparten av alle de som jobber i Lag, kan nå smykke seg med gule, grønne eller svarte belter som viser de ulike kurs-nivåene deltakerne har gjennomgått. 

    Vi er veldig fornøyde med kursene og med hva det har ført med seg, sier Lars Petter.
    Lean er så håndfast at vi merket endringene umiddelbart!

     

    Lag fikk BIO-midler fra Trøndelag fylkeskommune for å gjennomføre Lean-sertifiseringen. 

    Kvalitet, bærekraft og samspill i alle lag